Als verkoper kun je gaan werken in vrijwel iedere sector. De markten zijn zeer uiteenlopend, evenals de orderwaardes die de deur uitgaan. Je kan hierbij denken aan auto’s maar ook aan kleine zaken zoals relatiegeschenken. Wanneer je in de verkoop wilt gaan werken kun je twee belangrijke afdelingen scheiden namelijk de binnendienst en buitendienst. In dit artikel gaan we ons vooral focussen op werkzaamheden in de binnendienst.
Werkzaamheden als verkoper binnendienst
Wanneer je op kantoor werkt als verkoper houd dit in dat je vaak het voorbereidende werk doet voor de buitendienst. Je onderscheidt jezelf en de organisatie in een eerste gesprek met een lead en je bent vooral telefonisch actief om te informeren over prijzen of specificaties. Hierbij is het dus niet van belang dat je goed bent in het overtuigen van een klant maar meer in de aftersales en service om zo een accountmanager optimaal te kunnen bedienen.
Een verkooptraject
Een verkooptraject kun je onderverdelen in een aantal stappen. Het begint met Pre sales. Er is een doelstelling gemaakt welke voortkomt uit een verkoopplan. Hier komt uit voort waar er verkoopkansen liggen. Hier ligt een goede strategie voor aan de basis (eerst een marketingstrategie en vervolgens een verkoopstrategie). Wanneer deze goed zijn afgestemd kan er verkocht gaan worden. Hiervoor ga je eerst telefonisch het gesprek aan om zo leads binnen te halen. Vaak is iemand met een opleiding tot commercieel medewerker binnendienst hierin actief. Echter zijn er ook steeds vaker net afgestuurde HBO studenten van bijvoorbeeld Commerciële economie welke deze vacatures gedeeltelijk vervullen.
Aftersales
Wanneer dit is afgerond is het zaak dat een verkoopgesprek zo goed mogelijk wordt voorbereidt. De buitendienst draait zonder een goede voorbereiding een vrijwel kansloze zaak wanneer het op pad gaat. Het verkoopgesprek zal vaak volgen met iemand uit de buitendienst. Deze gaat op zoek naar eventuele koopmotieven. Wanneer het verkoopgesprek is afgerond en er iets verkocht is dan moet de aftersales verzocht worden. Dit wordt opgepakt door de binnendienst welke bijvoorbeeld vraagt of de levering voorspoedig is verlopen en of er nog eventuele feedback is. In het CRM wordt vervolgens precies bijgehouden hoe het gehele traject is verlopen.
Heb je een dergelijke werknemer nog niet binnen je team? Wellicht is een incompany training wel uiterst geschikt voor jouw organisatie.